- Использование класса VectorDrawable на Android
- Введение
- 1. Создание векторного чертежа
- 2. Анимация векторных чертежей
- 3. Преобразование векторных чертежей
- Заключение
- Using vector assets in Android apps
- Understanding Android’s vector image format: VectorDrawable
- Android devices come in all sizes, shapes and screen densities. That’s why I’m a huge fan of using resolution…
- Draw a Path: Rendering Android VectorDrawables
- In the previous article, we looked at Android’s VectorDrawable format, going into its benefits and capabilities.
- AndroidX First
- 1. Enable Support
- 2. Load with AndroidX
- In Practice
- Views without compat attributes
- Nested d rawable s
- Out of process loading
- X Marks the Spot
Использование класса VectorDrawable на Android
Введение
Хотя Android напрямую не поддерживает SVG (Scalable Vector Graphics), Lollipop представила новый класс VectorDrawable , который позволяет дизайнерам и разработчикам одинаково рисовать ассеты, используя только код.
В этой статье вы узнаете, как создать VectorDrawable с файлами XML и оживить их в ваших проектах. Это поддерживается только для устройств под управлением Android 5.0 или выше, и в настоящее время нет реализаций библиотек поддержки. Исходные файлы этого урока можно найти на GitHub.
1. Создание векторного чертежа
Основное сходство между VectorDrawable и стандартным SVG-изображением состоит в том, что оба они рисуются с использованием значения path. Хотя понимание путей SVG выходит за рамки этой статьи, официальную документацию можно найти на веб-сайте W3C. Для этого урока вам просто нужно знать, что тег пути — это то место, где происходит рисование. Давайте посмотрим на файл SVG, который отображает следующее изображение:
Для этого изображения есть пять основных частей:
- квадрат для тела процессора, состоящий из двух арок
- четыре группы из пяти строк, которые представляют провода ЦП
Следующий код рисует это изображение как SVG:
Хотя это может показаться немного сложным, вам фактически не нужно полностью понимать, как все делается для реализации VectorDrawable в вашем коде. Однако следует отметить, что для лучшей читабельности в коде я разделил каждый из пяти разделов на свой собственный уникальный блок.
Верхняя часть состоит из двух дуг, чтобы отрисовать закругленный квадрат, а последующие секции представляют собой нижние, верхние, правые и левые наборы линий соответственно. Чтобы превратить этот SVG-код в VectorDrawable , вам сначала нужно определить объект vector в XML. Следующий код берется из файла vector_drawable_cpu.xml в примере кода для этого урока.
Затем вы можете добавить данные пути. Следующий код разбивается на пять разных тегов пути, вместо одного большого.
Как вы можете видеть, каждый раздел пути просто использует атрибут pathData для рисования. Теперь вы можете включить вектор VectorDrawable XML в качестве чертежа в стандартном ImageView , и он будет масштабироваться до любого размера, необходимого вашему приложению, без необходимости использовать какой-либо Java-код.
2. Анимация векторных чертежей
Теперь, когда вы знаете, как создавать изображения, используя только код, пришло время немного повеселиться и оживить их. В следующей анимации вы заметите, что каждая из групп проводов пульсирует в направлении к CPU.
Чтобы добиться этого эффекта, вам нужно будет обернуть каждый раздел, который вы хотите оживить в тег . Обновленная версия vector_drawable_cpu.xml выглядит следующим образом:
Затем вам нужно создать animators для каждого типа анимации. В этом случае для каждой группы проводов есть по одному для четырех. Ниже приведен пример анимации верхней группы, и вам также понадобится один для нижнего, левого и правого. Каждый из XML-файлов аниматора можно найти в примере кода.
Как вы можете видеть, propertyName устанавливается в translateY , что означает, что анимация будет двигаться вдоль оси Y. valueFrom и valueTo управляют начальным и конечным местоположением. Установив repeatMode в reverse и repeatCount в infinite , анимация будет циклически навеки, пока будет видна VectorDrawable . duration анимации устанавливается равной 250 , т.е. времени в миллисекундах.
Чтобы применить анимации к вашему файлу, вам нужно будет создать новый XML-файл с animated-vector , чтобы связать аниматоры с группами VectorDrawable . Следующий код используется для создания файла animated_cpu.xml.
Когда все ваши XML готовы к работе, вы можете использовать animated_cpu.xml, который можно извлечь в ImageView , чтобы отобразить его.
Чтобы начать анимацию, вам нужно будет получить экземпляр Animatable из ImageView и вызвать start .
После вызова start , провода на изображении ЦП начнут двигаться с минимум Java-кода.
3. Преобразование векторных чертежей
Обычный вариант использования VectorDrawable преобразует одно изображение в другое, например значок панели действий, который изменяется от значка гамбургера в стрелку. Для этого как исходный, так и целевой маршруты должны соответствовать идентичному формату для количества элементов. В этом примере мы определяем левую и правую стрелки, показанные выше, как строки.
Затем вам нужно будет создать начальный чертеж для стрелки, используя путь для left_arrow. В примере кода он называется vector_drawable_left_arrow.xml.
Основное различие между анимацией процессора и преобразованием заключается в файле animator_left_right_arrow.xml.
Вы заметите, что свойства valueFrom и valueTo ссылаются на данные о пути для стрелок влево и вправо, для параметра valueType установлено значение pathType , а для свойства propertyName установлено значение pathData . Когда они установлены, аниматор будет знать, чтобы изменить один набор данных пути на другой. Когда аниматор закончен, вам необходимо связать VectorDrawable с objectAnimator , используя новый объект animated-vector .
Наконец, вам просто нужно связать анимацию с помощью ImageView и запустить анимацию в вашем Java-коде.
Заключение
Как вы видели, класс VectorDrawable довольно прост в использовании и позволяет много всего настраивать для добавления простых анимаций. Хотя класс VectorDrawable в настоящее время доступен только для устройств под управлением Android 5.0 и выше, но это не страшно, поскольку всё больше устройств поддерживает Lollipop и будущие версии Android.
Источник
Using vector assets in Android apps
In previous posts we’ve looked at Android’s VectorDrawable image format and what it can do:
Understanding Android’s vector image format: VectorDrawable
Android devices come in all sizes, shapes and screen densities. That’s why I’m a huge fan of using resolution…
Draw a Path: Rendering Android VectorDrawables
In the previous article, we looked at Android’s VectorDrawable format, going into its benefits and capabilities.
In this post we’ll dive into how to use them in your apps. VectorDrawable was introduced in Lollipop (API 21) and is also available in AndroidX (as VectorDrawableCompat ) bringing support all the way back to API 14 (over 99% of devices). This post will outline advice for actually using VectorDrawable s in your apps.
AndroidX First
From Lollipop onward, you can use VectorDrawable s anywhere you would use other drawable types (referring to them using the standard @drawable/foo syntax) but I would instead recommend to always use the AndroidX implementation. This obviously increases the range of platforms you can use them on but more than this, it enables backporting of features and bug fixes to older platforms too. For example, using VectorDrawableCompat from AndroidX enables:
- Both nonZero and evenOdd path fillTypes —the two common ways of defining the inside of a shape, often used in SVGs ( evenOdd added to platform impl in API 24)
- Gradient & ColorStateList fills/strokes (added to platform impl in API 24)
- Bug fixes
In fact, AndroidX will use the compat implementation even on some platforms where a native implementation exists (currently APIs 21–23) to deliver the above benefits. Otherwise it delegates to the platform implementation, so still receives any improvements on newer releases (for example VectorDrawable was re-implemented in C in API 24 for increased performance).
For these reasons you should always use AndroidX, even if you’re fortunate enough to have a minSdkVersion of 24. There’s little downside and if/when VectorDrawable is extended with new capabilities in the future and they’re also added to AndroidX, then they’ll be available straight away without having to revisit your code.
To use the AndroidX vector support, there are 2 things that you need to do:
1. Enable Support
You need to opt in to AndroidX vector support in your app’s build.gradle :
This flag prevents the Android Gradle Plugin from generating PNG versions of your vector assets if your minSdkVersion is versions resources. That means if you declare a VectorDrawable in res/drawable/ it will move it to res/drawable-v21/ for you as it knows this is when the VectorDrawable class was introduced.
This prevents attribute ID clashes — the attributes you use in VectorDrawable s ( android:pathData , android:fillColor etc) each have an integer ID associated with them, which were added in API 21. On older versions of Android, there was nothing preventing OEMs from using any ‘unclaimed’ IDs, making it unsafe to use a newer attribute on an older platform.
This versioning would prevent the asset from being accessed on older platforms, making a backport impossible—the gradle flag disables this versioning for vector drawables. This is why you use android:pathData etc within your vectors rather than having to switch to app:pathData etc like other backported functionality.
2. Load with AndroidX
When loading drawables you need to use methods from AndroidX which provide the backported vector support. The entry point for this is to always load drawables with AppCompatResources.getDrawable . While there are a number of ways to load drawables (because reasons), you must use AppCompatResources if you want to use compat vectors. If you fail to do this, then you won’t hook into the AndroidX code path and your app might crash when trying to use any features not supported by the platform you’re running on.
VectorDrawableCompat also offers a create method. I’d recommend always using AppCompatResources instead as this adds a layer of caching.
If you want to set drawables declaratively (i.e. in your layouts) then appcompat offers a number of *Compat attributes that you should use instead of the standard platform ones:
- Don’t: android:button
- Do: app:buttonCompat
- Don’t: android:drawableStart android:drawableTop etc.
- Do: app:drawableStartCompat app:drawableTopCompat etc.
As these attributes are part of the appcompat library, be sure to use the app: namespace. Internally these AppCompat* views use AppCompatResources themselves to enable loading vectors.
If you want to understand how appcompat swaps out the TextView etc you declare for an AppCompatTextView which enables this functionality then check out this article: https://helw.net/2018/08/06/appcompat-view-inflation/
In Practice
These requirements effect the way you might create a layout or access resources. Here are some practical considerations.
Views without compat attributes
Unfortunately there are a number of places you may want to specify drawables on views that don’t offer compat attributes (e.g. there’s no indeterminateDrawableCompat attribute for ProgressBar s) i.e. anything not listed above. It’s still possible to use AndroidX vectors, but you’ll need to do this from code:
If you are using Data Binding then this can be accomplished using a custom binding adapter:
Note that we don’t want data binding to load the drawable for us (as it doesn’t use AppCompatResources to load drawables currently) so can’t refer to the drawable directly like @ <@drawable/foo>. Instead we want to pass the drawable id to the binding adapter, so need to import the R class to reference it:
Nested d rawable s
Some drawable types are nestable e.g. StateListDrawable s, InsetDrawable s or LayerDrawable s contain other child drawables. The AndroidX support works by explicitly knowing how to inflate elements (also animated-vector s and animated-selector s, but we’ll focus on static vectors today). When you call AppCompatResources.getDrawable , it peeks at the resource with the given id and if it is a vector (i.e. the root element is ), it manually inflates it for you. Otherwise, it hands it off to the platform to inflate — when doing so, there’s no way for AndroidX to re-insert itself back into the process. That means that if you have an InsetDrawable containing a vector and ask AppCompatResources to load it for you, it will see the tag, shrug, and hand it to the platform to load. It therefore will not get a chance to load the nested so this will either fail (on API AppCompatResources to inflate the vector and then create the InsetDrawable drawable manually.
One exception is a recent addition to AndroidX (from appcompat:1.0.0 ) back-ported AnimatedStateListDrawable s. This is a version of StateListDrawable with animated transitions between states (in the form of AnimatedVectorDrawables ). But there is nothing requiring you to declare transitions. So if you just need a StateListDrawable which can inflate child vectors using AndroidX, then you could use this:
There is a way to enable vectors in nested drawables using AppCompatDelegate#setCompatVectorFromResourcesEnabled but it has a number of drawbacks. Be sure to read the javadoc carefully.
Out of process loading
Sometime you need to provide drawables in places where you don’t control when or how they are loaded. For example: notifications, homescreen widgets or some assets specified in your theme (e.g. setting android:windowBackground which is loaded by the platform when creating a preview window). In these cases you aren’t responsible for loading the drawable so there’s no opportunity to integrate AndroidX support and you cannot use vectors pre-API 21 😞.
You can of course use vectors on API 21+ but be aware that you might not enjoy the features/bugfixes provided by AndroidX. For example while it’s great that AndroidX backports fillType=»evenOdd» , a vector which uses this outside of AndroidX support on an API 21–23 device won’t understand this attribute. For this specific example, I’ll cover how to convert fillType at design time in the next article. Otherwise, you may need to provide alternate resources for different API levels:
Note that we need to include the anydpi resource qualifier here in addition to the api level qualifier. This is due to the way that resource qualifier precedence works; any asset in drawable- dpi would be considered a better match then one in just drawable-v21 .
X Marks the Spot
Hopefully this article has highlighted the benefits of using the AndroidX vector support and some limitations that you need to be aware of. Using the AndroidX support both enables vectors on more platform versions and backports functionality but also sets you up to receive any future updates.
Now that we understand both why and how you should use vectors, the next article dives into how to create them.
Coming soon: Creating vector assets for Android
Coming soon: Profiling Android VectorDrawable s
Источник