Apple cart bernard shaw

Читать онлайн «The Apple Cart»

Автор Бернард Шоу

Приемная в королевском дворце. Справа и слева — два письменных стола, поставленных таким образом, что между ними остается много свободного места. Перед каждым столом кресло для посетителей. По­средине задней стены — дверь. Часы показывают начало двенадцатого; видно но освещению, что дело происходит ясным солнечным утром. Семпроний, щеголеватый и еще сравнительно молодой, сидит в про­филь к зрителю за столом слева и разбирает королевскую почту. Пам­филий, более пожилой, сидит за столом справа, тоже профилем к зри­телю, и, откинувшись в кресле, читает утреннюю газету, которую он взял из лежащей перед ним объемистой пачки. Некоторое время оба молча занимаются своим делом. Затем Памфилий откладывает газету и, пристально поглядев на Семпрония, начинает разговор.

Памфилий. Кто был ваш отец?

Семпроний (удивленный). А?

Памфилий. Кто был ваш отец?

Семпроний. Мой отец?

Памфилий. Да. Кто он был?

Семпроний. Ритуалист.

Памфилий. Не о том речь. Меня не интересует его ре­лигия. Меня интересует его профессия. II его политические взгляды.

Семпроний. Он был ритуалист по профессии, ритуа­лист в политике, ритуалист в религии — неистовый, страстный, твердолобый ритуалист с головы до ног.

Памфилий. Иными словами, он принадлежал к духо­венству?

Семпроний. Ничего подобного. Его специальностью была организация парадных зрелищ.

Памфилий. Находился за кулисами и тем не менее ве­рил в реальность королей!

Семпроний. Да вот, представьте. Верил от всей души.

Памфилий. Несмотря на то, что он сам изготовлял их?

Семпроний. Именно. Что ж, по-вашему, пекарь, кото­рый сам выпекает священные облатки, не может искренне ве­рить в святое причастие?

Памфилий. Никогда не задумывался над этим.

Семпроний. Мой отец мог бы зарабатывать миллионы в театре или в кино, но он об этом и слышать не хотел, потому что на сцене и на экране изображается то, чего на самом деле никогда не было. Он еще мог согласиться на постановку кре­стин Елизаветы в «Генрихе VIII» Шекспира, поскольку они действительно происходили когда-то. И потом тут все-таки празд­нество в честь царственной особы. Но оформлять какой-нибудь романтический вымысел — это уж нет, ни за какие деньги.

Памфилий. А вы никогда не спрашивали, что он в глу­бине души обо всем этом думает? Хотя едва ли: отцу не за­дают вопросов личного свойства.

Семпроний. Дорогой Пам, мой отец вообще никогда не думал. Он даже не знал, что значит думать. Впрочем, это мало кто знает. Он умел смотреть — да, да, попросту смотреть обоими глазами; и у него было своеобразно ограниченное воображение. Понимаете, он не способен был вообразить то, чего никогда не видел; но уж то, что он видел, легко становилось в его вообра­жении и божественным, и священным, и всеведущим, и всемо­гущим, и непреходящим, и наделенным всеми самыми неве­роятными качествами, — было бы только блеску побольше да погромче бы звучал орган или гремела медь полковых оркестров.

Источник

The Apple Cart —>

From Wikipedia, the free encyclopedia

Written by George Bernard Shaw Date premiered 14 June 1929, February 1928 Place premiered Polsky Teatr, Warsaw Original language English Subject A British king defends his role in government Genre Satire

The Apple Cart: A Political Extravaganza is a 1928 play by George Bernard Shaw. It is a satirical comedy about several political philosophies which are expounded by the characters, often in lengthy monologues. The plot follows the fictional English King Magnus as he spars with, and ultimately outwits, Prime Minister Proteus and his cabinet, who seek to strip the monarchy of its remaining political influence. Magnus opposes the corporation «Breakages, Limited», which controls politicians and impedes technical progress.

Shaw’s preface describes the play as:

. a comedy in which a King defeats an attempt by his popularly elected Prime Minister to deprive him of the right to influence public opinion through the press and the platform: in short, to reduce him to a cipher. The King’s reply is that rather than be a cipher he will abandon his throne and take his obviously very rosy chance of becoming a popularly elected Prime Minister himself. [1]

The play was completed in December 1928 and first performed in Warsaw (in Polish) the following June. Its English première was at the first Malvern Drama Festival in August 1929. [2]

Shaw based King Magnus largely on himself. He modelled the enigmatic and pivotal character Orinthia, the King’s mistress, on Mrs. Patrick Campbell, the actress who had created the role of Eliza Doolittle in Shaw’s Pygmalion. [3] The «Powermistress-General» is said by the biographers of Beatrice Webb to be modelled on Susan Lawrence, an old colleague of Shaw from the Fabian Society.

Characters

  • Sempronius The King’s Private Secretary
  • Pamphilius The King’s Private Secretary
  • Billy Boanerges President of the Board of Trade
  • King Magnus
  • Orinthia King’s Mistress
  • Alice Princess Royal
  • Joe Proteus Prime Minister
  • Pliny Chancellor of the Exchequer
  • Nicobar Foreign Secretary
  • Crassus Colonial Secretary
  • Balbus Home Secretary
  • Amanda Postelthwaite Postmistress General
  • Lysistrata Powermistress General
  • Vanhattan American Ambassador
  • Queen Jemima

Productions

  • Slezské divadlo, Opava, the Czech Republic. Translated by Alžběta Matoušková. Directed by Roman Groszman. The play had premiere November 11th, 2012, 7 p.m.
  • Cast: Michal Stalmach (King Magnus), Drahomír Ožana (Joe Proteus), Pavel Rohan (Billy Boanerges), Kostas Zerdaloglu (Balbus), Martin Táborský (Plinius), Emanuel Křenek (Nicovar), Ivana Lebedová (Lysistrata), Hana Vaňková (Amanda Postelwaite), Sabina Muchová (Queen Jemima), Šárka Vykydalová or Tereza Starostková (Orinthia), Jakub Stránský (Pamphilius), Daniel Volný (Sempronius), Ludmila Štědrá (Vanhattan), Tereza Diatilová like a guest or Anežka Bindrová (Alice).
Читайте также:  Восстановить эпл айди с другого айфона

Adaptations

The Apple Cart was presented as part of the BBC Television’s Play of the Month series in 1975. Nigel Davenport starred as King Magnus and Helen Mirren as Orinthia. It is included in the Helen Mirren at the BBC DVD box set.

A BBC Radio production of The Apple Cart was adapted for radio and directed by Ian Cotteril and starred Peter Barkworth as King Magnus, Prunella Scales as Orinthia, Nigel Stock as Proteus, Sonia Fraser as Queen Jemima and Elizabeth Spriggs as Lysistrata and subsequently rebroadcast on BBC Radio 4 Extra. [4]

Источник

The Apple Cart

George Bernard Shaw

1 июля 2019 г. 17:37

Неожиданно Шоу написал фантастику, точнее сатиру, вот только поместил её в будущее. Правда вместо Евросоюза у него с одной стороны Объединение Восточной Европы (да и части Западной) под пятой красной Москвы, а с другой стороны всё идет к объединению Англии с Америкой. Интересно, не послужило ли это вдохновением Оруэллу с его «1984»? Англией всё также правит король, вот только стал он через чур активным для страны с конституционной монархией, и кабинет министров стремится приструнить распоясавшегося монарха. Но этого господина не так-то просто заставить что-то делать против воли, он явно не согласен становиться «каучуковым штемпелем». Финальный кульбит Магнуса я частично угадала, но Шоу всё ещё изящнее вырулил. Плюс прекрасный, искрометный язык, так что получила огромное удовольствие от…

2 ноября 2016 г. 16:28

Как же я не люблю эту вашу политику, просто страх берет. Да к тому же что ни произведение с 10 по 11 класс — везде эта чертова политика важна. Конечно, она у нас всегда и везде, и как же без нее жить, но блин. Я не хочу рассуждать о том, какой плохой Наполеон, хороший Кутузов, и как народные массы правят всем, как все обижают Россию, на что она и в наше время «азиатской рожей» обернется, и будет всем бабах. О правильных/неправильных красных/белых (тут уж кому куда попадет), и о будущем страны. Да сыта я уже по горло вечными родительскими рассуждениями о власть имущих, наполненными негативом ко всему и вся, и о том, каким должно быть правительство. Я даже, как человек весьма ленивый и, кхе-кхе, неумный в дебри лезть не хочу. Плевать. Эх, ну так вот, когда прекрасный Бернард Шоу донес до…

Источник

The Apple Cart

George Bernard Shaw

Лучшая рецензия на книгу

1 сентября 2020 г. 14:12

3 З — зависть

Завидую Англии. Политический кризис у них сравнивается с тележкой, а политики и их решения с яблочками наливными. Прелесть же.

Теперь представьте, чем нагружена родная кризисная телега. Не забудьте, что управляется она одной бедой и едет по второй. После этого пьеса Шоу воспринимается как заморская сказочка, но уж никак не сатира и смеяться не хочется. Чёрная зависть.

Наверняка для англичан все эти разговоры о роли монарха весьма значимы и актуальны. Все помнят, что случилось с последним российским монархом? И. и как бы, как бы я просто не в состоянии понять, что мелет Магнус и почему его слушают министры — для моей коллективной исторической памяти это полный бред и абсурдная наивность. Пуля в затылок, какой ультиматум, какие яблоки.

А если не застревать на монархе, а перейти к…

Оригинальное название: The Apple Cart

Дата написания: 1929

Рецензии

1 сентября 2020 г. 14:12

3 З — зависть

Завидую Англии. Политический кризис у них сравнивается с тележкой, а политики и их решения с яблочками наливными. Прелесть же.

Теперь представьте, чем нагружена родная кризисная телега. Не забудьте, что управляется она одной бедой и едет по второй. После этого пьеса Шоу воспринимается как заморская сказочка, но уж никак не сатира и смеяться не хочется. Чёрная зависть.

Наверняка для англичан все эти разговоры о роли монарха весьма значимы и актуальны. Все помнят, что случилось с последним российским монархом? И. и как бы, как бы я просто не в состоянии понять, что мелет Магнус и почему его слушают министры — для моей коллективной исторической памяти это полный бред и абсурдная наивность. Пуля в затылок, какой ультиматум, какие яблоки.

А если не застревать на монархе, а перейти к…

1 июля 2019 г. 17:37

Неожиданно Шоу написал фантастику, точнее сатиру, вот только поместил её в будущее. Правда вместо Евросоюза у него с одной стороны Объединение Восточной Европы (да и части Западной) под пятой красной Москвы, а с другой стороны всё идет к объединению Англии с Америкой. Интересно, не послужило ли это вдохновением Оруэллу с его «1984»? Англией всё также правит король, вот только стал он через чур активным для страны с конституционной монархией, и кабинет министров стремится приструнить распоясавшегося монарха. Но этого господина не так-то просто заставить что-то делать против воли, он явно не согласен становиться «каучуковым штемпелем». Финальный кульбит Магнуса я частично угадала, но Шоу всё ещё изящнее вырулил. Плюс прекрасный, искрометный язык, так что получила огромное удовольствие от…

Источник

The Apple Cart: A Political Extravaganza

Get A Copy

Friend Reviews

Reader Q&A

Be the first to ask a question about The Apple Cart

Lists with This Book

Community Reviews

#5 of my 2018 Shaw Project

Читайте также:  Iphone все время видит наушники

Shaw’s “The Apple Cart” of 1929 combines political satire and futuristic visions and is still amazingly topical and accurate in its predictions. As a comedy of ideas, this play is not for everyone. It is one of Shaw’s more unusual works.

As Shaw makes clear from every possible angle, although everyone may hold to the notion that democracy is good and right, the true power even self-proclaimed democracies is not arrived at or wielded democratically. The discussions of ma #5 of my 2018 Shaw Project

Shaw’s “The Apple Cart” of 1929 combines political satire and futuristic visions and is still amazingly topical and accurate in its predictions. As a comedy of ideas, this play is not for everyone. It is one of Shaw’s more unusual works.

As Shaw makes clear from every possible angle, although everyone may hold to the notion that democracy is good and right, the true power even self-proclaimed democracies is not arrived at or wielded democratically. The discussions of manufacturing in Third World countries to save labor costs at home, of what we now call the globalization of trade and culture and of the media becoming more entertainment than information makes you wonder again and again how, if Shaw saw this happening in 1929.

At the end of this little-known play, the US tears up the Declaration of Independence and asks to be readmitted as a member of the British Empire — thus, as Shaw astutely points out, in effect annexing Britain by means of a constitutional coup.

Would it work in practice? Maybe someone who knows more about the legal issues can comment. There are plenty more cute ideas too. Shaw was clearly having fun when he wrote it.

Actors love Shaw because he writes lines that are fun and «punchy.» His characters have character, interesting quirks, edges — they are fully human. Even a minor play like «The Apple Cart» — which brims with the politics of Great Britain in the 1920s — is saturated with Shavian wit. Surely, if Shaw were alive today we would be sharing his brilliant epigrams and enjoying his latest satirical take on the contemporary political scene. Actually, many of his observations (in «The Apple Cart») from 85 Actors love Shaw because he writes lines that are fun and «punchy.» His characters have character, interesting quirks, edges — they are fully human. Even a minor play like «The Apple Cart» — which brims with the politics of Great Britain in the 1920s — is saturated with Shavian wit. Surely, if Shaw were alive today we would be sharing his brilliant epigrams and enjoying his latest satirical take on the contemporary political scene. Actually, many of his observations (in «The Apple Cart») from 85 years ago are strikingly relevant today.

«Got help England if she had no Scots to think for her.»

«It is not the most ignorant national crowd that will come out on top, but the best power station; for you can’t do without power stations, and you can’t run them on patriotic songs and hatred of the foreigner, and guff and bugaboo, though you can run nationalism on nothing else.»

«All the talent and genius of the country is bought up by the flood of unearned money. On that poisoned wealth talent and genius live far more luxuriously in the service of the rich than we in the service of our country. Politics, once the center of attraction for ability, public spirit, and ambition, has now become the refuge of a few fanciers of public speaking and party intrigue who find all the other avenues of distinction closed to them either by their lack of practical ability, their comparative poverty and lack of education, or, let me hasten to add, their hatred of oppression and injustice, and their contempt for the chicaneries and false pretenses of commercialized professionalism.» . more

I was drawn to this by way of a story (a blog entry, really) of an open-source advocate who was attacked by a pair of people whose jobs depended on the tendency of certain proprietary systems to decay and malfunction; it was assured that there would be predictable demand for routine hands-on maintenance by expert repair personnel, and any alternative that did not have this problem was seen as a threat. The writer compared this to the parable of «Breakages, Limited» in Shaw’s play «The Apple Cart I was drawn to this by way of a story (a blog entry, really) of an open-source advocate who was attacked by a pair of people whose jobs depended on the tendency of certain proprietary systems to decay and malfunction; it was assured that there would be predictable demand for routine hands-on maintenance by expert repair personnel, and any alternative that did not have this problem was seen as a threat. The writer compared this to the parable of «Breakages, Limited» in Shaw’s play «The Apple Cart» — i.e., this play. Breakages, Limited, is a company whose existence also depends on cleaning up after things that break, and which is threatened by improvements in quality or by anything that lessens the frequency of breakage. The success of Breakages, Limited gives it massive political power.

Читайте также:  Как снять контакты с айфона

Breakages, Limited is only a minor element in this play. The play is an exposition of some of Shaw’s thoughts on political structure and the dynamics of one political power structure vs another — including the political power of capitalist entities. It’s framed as a comedy, and it flows quickly and easily and gives a lot to think about. One such meta-thought is about how silly it is to think that so many ways we look at the world are new.

As with some (or all?) of the Shaw plays I’ve read (not that I’ve read all that many, just a handful), this one has a lengthy introduction — probably longer than the play itself — with deep explanations about the content of the play and the thoughts behind and around it. Ditto with epilogue material, tho not so lengthy. These surrounding notes are somewhat repetitive but nevertheless fascinating.

I read this, BTW, online, courtesy of Project Gutenberg. . more

I’m not usually one for reading plays. This book did nothing but confirm my previously held prejudice. Having said that it’s the first book I’ve read in a while that pre-dates ISBNs and it’s slowly antiquing pages smell delicious and full of vanillin and other nice polyphenols.

The content is mediocre and suffers from being dated — I daresay a good job could be made of modernising it for a modern audience as the issues it addresses are still with us and I think its discourse on democracy could be I’m not usually one for reading plays. This book did nothing but confirm my previously held prejudice. Having said that it’s the first book I’ve read in a while that pre-dates ISBNs and it’s slowly antiquing pages smell delicious and full of vanillin and other nice polyphenols.

The content is mediocre and suffers from being dated — I daresay a good job could be made of modernising it for a modern audience as the issues it addresses are still with us and I think its discourse on democracy could be expanded a great deal in the age of Big Tech and Social Media. . more

The narrative is set in the palace of King Magnus of England in the final quarter of the twentieth century. Paucity and dearth in England has been absolutely eradicated. Every citizen is privy to a life of comfort.

Yet all is not well with the world.

The Cabinet is in rebellion against the King who has been making speeches displaying fortitude of autonomy which the Cabinet cannot allocate to the constitutional monarch. The King has been critical of the government and expressing his personal opin The narrative is set in the palace of King Magnus of England in the final quarter of the twentieth century. Paucity and dearth in England has been absolutely eradicated. Every citizen is privy to a life of comfort.

Yet all is not well with the world.

The Cabinet is in rebellion against the King who has been making speeches displaying fortitude of autonomy which the Cabinet cannot allocate to the constitutional monarch. The King has been critical of the government and expressing his personal opinions.

The Cabinet warns him against making any more such speeches and calls upon him to capitulate the royal veto. He asks for a few hours in which to mull over the matter. He then spends the afternoon with his mistress, Orinthia.

Then the King meets the Cabinet again. Before this meeting, the King has received the American Ambassador who brings the essential information that the United States has decided to cancel the ‘Declaration of Independence’ and rejoin the British Empire.

The Cabinet wants to know the King’s reply to their challenge. His reply is that he intends to relinquish. They are startled to hear this reply but they accept his decision.

Thereafter, comes another surprise for the Cabinet. The King tells them that he proposes to penetrate the arena of politics as a private citizen and to stand as an aspirant for Parliament at the forthcoming General Elections. That, truly, is the upsetting of the apple cart.

The Cabinet cannot authorize him to stand for the election because there is likelihood that, if he is elected and heads the mainstream party In the House of Commons, he would become the Prime Minister and would rule the country in his own way. The Cabinet therefore withdraws their ultimatum, and things remain they were. The American offer to rejoin the British Empire is just ignored.

The conflict in this play is between the virtue of Magnus and the lack of foresight of the Cabinet. The solution at the end of the play, which leaves things as they were at the beginning, is the solution which the British constitutional system provided centuries ago for its political problems and has maintained since: namely, a balance of power between an elected Parliament and a monarch who always has in reserve the right to withhold consent to any actor proposal which is unwise or dangerous from the point of view of public welfare, or which is arbitrary or ill-advised.

It is this system of check and counter cheek which the play maintains.

The Apple Cart was Shaw’s last major play; and it is political in character just as Saint Joan was religious.
. more

Источник

Оцените статью