- Какую библиотеку работы с HTTP в Android выбрать?
- Для чего это вообще?
- Немного истории
- Http requests android studio
- Android OkHttp Example
- OkHttp Supports Http/2
- Features of OkHttp.
- Add Library to Project
- Add Permission to Manifest
- Android OkHttp Examples
- Android OkHttp Get Example
- Android OkHttp Get Request With Query String Example
- Android OkHttp Post Example
- Android OkHttp POST JSON Example
- Android OkHttp Headers Example
- Android OkHttp Async Call
- Android OkHttp Multipart Example
- Android OkHttp Example Code
- Activity
- Layout
- About
- Android HTTP requests made easy
- Adding permissions
- Method 1: Creating custom classes
- HttpManager
- Putting it all together
- Method 2: Android Asynchronous HTTP Client
- Creating the MainActivity
- Conclusion
Какую библиотеку работы с HTTP в Android выбрать?
Представляю вашему вниманию перевод статьи «Which Android HTTP library to use?».
Для чего это вообще?
Немного истории
До Froyo HttpURLConnection имел некоторые не очень приятные баги. В частности, вызов close() у читаемого InputStream мог испортить пул соединений.
… большой размер их API мешает нам улучшать эту библиотеку без потери обратной совместимости. Команда Android не работает активно над Apache HTTP Client.
Apache HTTP client имеет мало багов на Eclair и Froyo, поэтому он является лучшим выбором для этих версий. А для Gingerbread и младше лучше подходит HttpURLConnection. Простота API и небольшой вес хорошо подходят для Android. Прозрачное сжатие и кэширование ответов помогают увеличить скорость и сохранить батарею. Новые приложения должны использовать HttpURLConnection.
Даже сегодня, если вы загляните в исходники Volley от Google (о ней я расскажу чуть попозже), вы сможете найти такое наследие:
Это классический пример фрагментации Android, которая заставляет страдать разработчиков. В 2013 году Square обратила внимание на эту проблему, когда выпускала OkHttp. OkHttp была создана для прямой работы с верхним уровнем сокетов Java, при этом не используя какие-либо дополнительные зависимости. Она поставляется в виде JAR-файла, так что разработчики могут использовать ее на любых устройствах с JVM (куда мы включаем, конечно, и Android). Для упрощения перехода на их библиотеку, Square имплементировали OkHttp используя интерфейсы HttpUrlConnection и Apache client.
OkHttp получила большое распространение и поддержку сообществом, и, в конце-концов, Google решили использовать версию 1.5 в Android 4.4 (KitKat). В июле 2015 Google официально признала AndroidHttpClient, основанный на Apache, устаревшим, вместе с выходом Android 5.1 (Lolipop).
Сегодня OkHttp поставляется со следующим огромным набором функций:
- Поддержка HTTP/2 и SPDY позволяет всем запросам, идущим к одному хосту, делиться сокетом
- Объединение запросов уменьшает время ожидания (если SPDY не доступен)
- Прозрачный GZIP позволяет уменьшить вес загружаемой информации
- Кэширование ответов позволяет избежать работу с сетью при повторных запросах.
- Поддержка как и синхронизированных блокирующих вызовов, так и асинхронных вызовов с обратным вызовом (callback)
Моя самая любимая часть OkHttp – как красиво и аккуратно можно работать с асинхронными запросами:
Это очень удобно, так как работа с сетью не должна быть в UI потоке. По-факту, начиная с Android 3.0 (Honeycomb, API 11), работа с сетью в отдельном потоке стала обязательной. Для того, чтобы воплотить что-то похожее с HtttpUrlConnection, вам потребуется построить большую (а может и монструозную) конструкцию с использованием AsyncTask или отдельного потока. Это будет еще более сложным, если вы захотите добавить отмену загрузки, объединение соединений и т.п.
Кстати, не осталась у обочины и HTTP библиотека от Google под названием Volley, которая предоставляет нам следующие бонусы:
- Автоматическое планирование сетевых запросов
- Множество параллельных сетевых соединений
- Прозрачное кэширование в памяти и на диске, в соответствии со стандартной кэш-согласованностью.
- Поддержка приоритизации запросов.
- Отмена API запросов. Вы можете отменить как один запрос, так и целый блок.
- Простота настройки, например, для повторов и отсрочек.
- Строгая очередность, которая делает легким корректное заполнение данными, полученными асинхронно из сети, интерфейса пользователя.
- Инструменты отладки и трассировки
Все, что ни есть в Volley, находится на вершине HttpUrlConnection. Если вы хотите получить JSON или изображение, то Volley имеет на это специальный абстракции, такие как ImageRequest и JsonObjectRequest, которые помогают вам в автоматическом режиме конвертировать полезную нагрузку HTTP. Так же достойно внимания то, что Volley использует жестко запрограммированный размер сетевого пула:
Когда OkHttp использует поток для каждого вызова с ThreadPoolExecutor с максимальным значением Integer.MAX_VALUE:
В результате, в большинстве случаев OkHttp будет действовать быстрее за счет использования бОльшего количества потоков. Если по каким-то причинам вы захотите использовать OkHttp вместе Volley, то есть реализация HttpStack, которая использует API запросов/ответов из OkHttp заместо HttpURLConnection.
HTTP клиенты продолжили развиваться для поддержки приложений с большим количеством картинок, особенно тех, кто поддерживает бесконечную прокрутку и трансформацию изображений. В то же время, REST API стал стандартом в индустрии, и каждый разработчик имел дело с такими типовыми задачами как сериализация в/из JSON и преобразование REST-вызовов в интерфейсы Java. Не прошло много времени, как появились библиотеки, решающие эти задачи:
- Retrofit – типобезопасный HTTP Android клиент для взаимодействия с REST-интерфейсами
- Picasso – мощная библиотека для загрузки и кэширования изображений под Android
Retrofit предоставляет некий мост между Java кодом и REST-интерфейсом. Он позволяет быстро включить в ваш проект HTTP API интерфейсы, и генерирует самодокументирующуюся реализацию.
В дополнение ко всему, Retrofit поддерживает конвертацию в JSON, XML, протокол буферов (protocol buffers).
Picasso, с другой стороны, предоставляет HTTP библиотеку, ориентированную на работу с изображениями. Например, вы можете загрузить изображение в свой View с помощью одной строчки:
Picasso и Retrofi настроены так, чтобы использовать OkHttpClient как стандартный HTTP клиент. Однако, если хотите, вы можете указать клиентом HttpURLConnection.
Glide – что-то похожее на Picasso. Он предоставляет некоторые дополнительные функции, такие как GIF-анимация, генерация миниатюрных эскизов изображения и неподвижные видео. Полное сравнение можно найти здесь.
Facebook недавно открыли общественности исходный код библиотеки Fresco, которую они используют в своем мобильном приложении. Одна из ключевых функций, которая выделяет ее, — кастомная стратегия выделения памяти для bitmap’ов, чтобы избежать работы долгого GC (сборщик мусора). Fresco выделяет память в регионе, который называется ashmem. Используются некие трюки, чтобы иметь доступ к этому региону памяти доступ как из части, написанной на C++, так и из части на Java. Чтобы уменьшить потребление CPU и данных из сети, эта библиотека использует 3 уровня кэша: 2 в ОЗУ, третий во внутреннем хранилище.
Я нашел необходимым показать отношения между библиотеками на одной схеме. Как вы можете увидеть, HTTP всегда остается внизу у высокоуровневых библиотек. Вы можете выбирать между простым HttpUrlConnection или последним OkHttpClient. Мы используем эту совместимость при разработке PacketZoom Android SDK, о котором мы поговорим в следующем посте.
Недавно мы сравнивали между собой HTTP библиотеки по производительности, но эта тема заслужила отдельного рассмотрения. Мы надеемся, что этот обзор дал вам основные идеи о плюсах и минусах каждой библиотеки, и мы помогли вам сделать правильный выбор. Следите за выходом более интересных постов о сетевой работе в Android от нас.
Источник
Http requests android studio
Android OkHttp Example
May 27, 2017 by Srinivas
Android apps rely on rest services running on server for authentication & authorization, getting and posting data. Since the services on the web run on http protocol, in order to network with servers, android apps need http client. While there are several http client libraries and frameworks including volley which can be used in Android, OkHttp, an Http & Http/2 client, is widely used in android and java applications.
In this article, I am going to explain features of OkHttp and show how to use OkHttp in android to make http get, post, multipart, json and asynchronous request calls with examples.
OkHttp Supports Http/2
Below are some of the features of http/2
- Http/2 is a binary protocol which is more efficient compared to text protocol Http.
- Http/2 supports multiplexing meaning multiple requests and responses can be in flight at the same time on a connection.
- Http/2 supports header compression leading to reduced network round trips.
- Http/2 provides improved security.
Features of OkHttp.
OkHttp supports below features which make OkHttp an efficient http client with fast loading and reduced network bandwidth.
- OkHttp supports Http/2 protocol.
- Connection pooling can used for http protocol connections.
- GZIP compression shrinks network data size.
- Cache eliminates network round trip for repeating requests.
- OkHttp silently recovers from network problems.
- If your server is load balanced, OkHttp tries to connect other nodes when it fails to connect one of the nodes in load balancer.
- OkHttp supports both synchronous and asynchronous calls.
- You can use OkHttp on Android 2.3 and Java 7 versions onwards.
Add Library to Project
You can add OkHttp library to your project by adding below line to your module gradle property file.
Add Permission to Manifest
As below examples access rest services on server, internet permission is required. Add below permission to manifest xml file.
Android OkHttp Examples
In the below examples, the process of making reset service calls and updating UI with responses is executed in the background thread using AsyncTask. I provided below detailed explanation of each type of http request and complete android OkHttp example code.
Android OkHttp Get Example
Below code shows how to send http get request using OkHttp. To make an http get request call using OkHttp, you need to create Request object by using Request.Builder. Then call newCall method on OkHttpClient object passing the Request object. Finally, call execute() method on Call object to make http get request and receive response.
Above service call returns response in JSON format. Once you get JSON string from response by calling response.body().string(), you can use JSONOjbect or gson for parsing it. If you need more information on how to parse json in android, you can view my previous posts parsing JSON using JSONObject and parsing Json using gson library.
Android OkHttp Get Request With Query String Example
To make http get request call with query parameter using OkHttp, you need to use HttpUrl.Builder and add query parameter to it by calling addQueryParameter on HttpUrl.Builder as shown in below code.
Android OkHttp Post Example
To add post data to Request as key value pairs like data from html forms, you need to use FormBody.Builder, add post parameters to it, and create RequestBody as shown below.
Android OkHttp POST JSON Example
You can post json string to server using OkHttp. To do that, you need to create RequestBody object using create method on RequestBody passing json MediaType and json string as show below.
Android OkHttp Headers Example
You can add headers to request when request object is created or in intercepters by calling addHeader method on Request.Builder object.
Android OkHttp Async Call
In our examples, as UI needs to be updated with response after service call, entire process of making service calls and updating UI is done in the background using AsyncTask. But if you don’t need to use AsyncTask but only want to make http call asynchronously, you can do so by calling enqueue method on Call object passing Callback instead of execute method which makes http call synchronously.
Android OkHttp Multipart Example
To upload files or send multiple parts to http server, you need to send http multipart request. You can create multipart requests in OkHttp by building RequestBody using MultipartBody.Builder shown below. MultipartBody.Builder allows you to add data parts using addFormDataPart method.
Android OkHttp Example Code
Activity
Layout
About
Android app development tutorials and web app development tutorials with programming examples and code samples.
Источник
Android HTTP requests made easy
If you’ve ever had to make an HTTP network request in Android, you know what a pain it can be. Making Android HTTP requests usually involves writing a lot of boilerplate code. You could make things a bit easier by creating some custom classes, but it can still be tedious.
In this tutorial I will show you how to make network requests using two different methods. The first method involves creating custom classes, which will aid in code reusability. The second method involves adding a library called the Android Asynchronous Http Client by loopj. This library will greatly reduce the amount of code you will need to write.
In addition, we will be making a network request to the BitcoinAverage API which returns a JSON string. You will learn how to handle the JSON string, both with and without the use of the Android Asynchronous Http Client library.
This tutorial is for those who:
- are comfortable with the Android development environment;
- want to learn an easier way to make HTTP requests in Android.
Note: you should also be comfortable with Java and how Object-Orientation works in Java.
Adding permissions
This step is relevant to both methods. Navigate to your AndroidManifiest.xml file and add the following permission before the tag:
Method 1: Creating custom classes
The first class we will be creating is called the RequestPackage class. This class will accept three important values when making HTTP requests. First, it will receive the URL. Next, it will receive the request method (POST or GET). Last, it will receive any values that the server might need (e.g. product_id). The request package will then be sent to the HttpManager class that we will create later.
Create a class called RequestPackage and add the following code to the class:
HttpManager
Next, we will create the HttpManager class. As mentioned earlier, the HttpManager receives the RequestPackage that we created in the previous section. The HttpManager is responsible for making the actual request and receiving the response from the server.
Create a class called HttpManager and add the following code to it:
Putting it all together
Finally, we can use the code we just implemented. Here we will be putting everything together within the MainActivity. We will have to create a private class within the MainActivity and we will call it Downloader.
The Downloader class is an AsyncTask, which is required when making network requests in Android. If you try to make network requests outside an AsyncTask, your UI will freeze until it gets the HTTP response from the server.
Create an activity called MainActivity and add the following code:
And we are done. The amount of code we needed to write in order to get those three small pieces of information is a lot. It gets even worse if you want to use something like a RecyclerView. That would involve creating an adapter, which would significantly increase the amount of code we need to write.
In the next section, I will show you how to do the same thing by making use of the Android Asynchronous Http Client.
Method 2: Android Asynchronous HTTP Client
Navigate to the app/build.gradle file and enter the code below in the dependencies section:
Android Studio will ask if you would like to sync your project. You should do this and the dependencies will be downloaded.
Creating the MainActivity
Next, you will need to add the code below to the MainActivity:
Run your app and, voila, you’re done.
Conclusion
Well done! You have completed this tutorial. As you can see, the amount of code needed when working with the Android Asynchronous Http Client is far less than making HTTP requests using no library.
You now have a choice to make: do you prefer method 1 or method 2?
To find out more about the Android Asynchronous Http Client, please visit: http://loopj.com/android-async-http/
To view and/or clone a similar project to the one in this tutorial – that also uses the Android Asynchronous Http Client – please visit: https://github.com/londonappbrewery/bitcoin-ticker-android-citispy
To find out more about the BitcoinAverage API, please visit: https://bitcoinaverage.com/
Find out more about our Certified Mobile Developer Bootcamp. You will cover the following modules: Java Programming Essentials, Introduction to Mobile Development and Advanced Mobile Developer.
This article was contributed by Yusuf Isaacs.
Editor’s note: This was post was originally published November 14th, 2017 and has been updated February 18th, 2019.
Источник