Mvc mvp mvvm mvi android

Difference Between MVC, MVP and MVVM Architecture Pattern in Android

Developing an android application by applying a software architecture pattern is always preferred by the developers. An architecture pattern gives modularity to the project files and assures that all the codes get covered in Unit testing. It makes the task easy for developers to maintain the software and to expand the features of the application in the future. MVC (Model — View — Controller), MVP (Model — View — Presenter), and MVVM (Model — View — ViewModel) is the most popular and industry-recognized android architecture pattern among developers.

The Model—View—Controller(MVC) Pattern

The MVC pattern suggests splitting the code into 3 components. While creating the class/file of the application, the developer must categorize it into one of the following three layers:

  • Model: This component stores the application data. It has no knowledge about the interface. The model is responsible for handling the domain logic(real-world business rules) and communication with the database and network layers.
  • View: It is the UI(User Interface) layer that holds components that are visible on the screen. Moreover, it provides the visualization of the data stored in the Model and offers interaction to the user.
  • Controller: This component establishes the relationship between the View and the Model. It contains the core application logic and gets informed of the user’s response and updates the Model as per the need.

The Model—View—Presenter(MVP) Pattern

MVP pattern overcomes the challenges of MVC and provides an easy way to structure the project codes. The reason why MVP is widely accepted is that it provides modularity, testability, and a more clean and maintainable codebase. It is composed of the following three components:

The Model — View — ViewModel (MVVM) Pattern

MVVM pattern has some similarities with the MVP(Model — View — Presenter) design pattern as the Presenter role is played by the ViewModel. However, the drawbacks of the MVP pattern has been solved by MVVM. It suggests separating the data presentation logic(Views or UI) from the core business logic part of the application. The separate code layers of MVVM are:

  • Model: This layer is responsible for the abstraction of the data sources. Model and ViewModel work together to get and save the data.
  • View: The purpose of this layer is to inform the ViewModel about the user’s action. This layer observes the ViewModel and does not contain any kind of application logic.
  • ViewModel: It exposes those data streams which are relevant to the View. Moreover, it servers as a link between the Model and the View.

Источник

Паттерны разработки: MVC vs MVP vs MVVM vs MVI

От переводчика: данная статья является переработкой английской статьи по паттернам разработки. В процессе адаптации на русский немало пришлось изменить. Оригинал

Выбор между различными паттернами разработки, всегда сопровождается рядом споров и дискуссий, а разные взгляды разработчиков на это еще больше усложняют задачу. Существует ли решение этой идеологической проблемы? Давайте поговорим о MVC, MVP, MVVM и MVI прагматично. Давайте ответим на вопросы: “Почему?”, “Как найти консенсус?”

Вступление

Вопрос выбора между MVC, MVP, MVVM и MVI коснулся меня, когда я делал приложение для Warta Mobile вместе с моей командой. Нам было необходимо продвинуться от минимально жизнеспособного продукта к проверенному и полностью укомплектованному приложению, и мы знали, что необходимо будет ввести какую-либо архитектуру.

У многих есть непоколебимое мнение насчет различных паттернов разработки. Но когда вы рассматриваете архитектуру, такую как MVC, то, казалось бы, полностью стандартные и определенные элементы: модель (Model), представление (View) и контроллер (Controller), разные люди описывают по разному.

Трюгве Реенскауг (Trygve Reenskaug) — изобрел и определил MVC. Через 24 года после этого, он описал это не как архитектуру, а как набор реальных моделей, которые были основаны на идее MVC.

Я пришел к выводу, что поскольку каждый проект — уникален, то нет идеальной архитектуры.

Необходимо детально рассмотреть различные способы реализации, и подумать над преимуществами и недостатками каждой.

Чего мы хотим добиться?

Масштабируемость, сопровождаемость, надежность

Очевидно, что масштабируемость (scalability) — возможность расширять проект, реализовывать новые функции.

Сопровождаемость (maintainability) — можно определить как необходимость небольших, атомарных изменений после того, как все функции реализованы. Например, это может быть изменение цвета в пользовательском интерфейсе. Чем лучше сопровождаемость проекта, тем легче новым разработчикам поддерживать проект.

Читайте также:  Звонилка miui android 11

Надежность (reliability) — понятно, что никто не станет тратить нервы на нестабильные приложения!

Разделение отвественности, повторное использование кода, тестируемость

Важнейшим элементом здесь является разделение ответсвенности (Separation of Concerns): различные идеи должны быть разделены. Если мы хотим изменить что-то, мы не должны ходить по разным участкам кода.

Без разделения ответственности ни повторное использование кода (Code Reusability), ни тестируемость (Testability) практически невозможно реализовать.

Ключ в независимости, как заметил Uncle Bob в Clean Architecture. К примеру, если вы используете библиотеку для загрузки изображений, вы не захотите использовать другую библиотеку, для решения проблем, созданных первой! Независимость в архитектуре приложения — частично реализует масштабируемость и сопровождаемость.

Model View Controller

У архитектуры MVC есть два варианта: контроллер-супервизор (supervising controller) и пассивное представление (passive view).

В мобильной экосистеме — практически никогда не встречается реализация контроллера-супервизора.

Архитектуру MVC можно охарактеризовать двумя пунктами:

  • Представление — это визуальная проекция модели
  • Контроллер — это соединение между пользователем и системой

Диаграмма иллюстрирует идеологию паттерна. Здecь, представление определяет как слушателей, так и обратные вызовы; представление передает вход в контроллер.

Контроллер принимает входные данные, а представление — выходные, однако большое число операций происходит и между ними. Данная архитектура хорошо подходит только для небольших проектов.

Пассивное представление MVC

Главная идея пассивного представления MVC — это то, что представление полностью управляется контроллером. Помимо этого, код четко разделен на два уровня: бизнес логику и логику отображения:

  • Бизнес логика — то, как работает приложение

Логика отображения — то, как выглядит приложение

Massive View Controller

Нельзя трактовать Активити как представление (view). Необходимо рассматривать его как слой отображения, а сам контроллер выносить в отдельный класс.

А чтобы уменьшить код контроллеров представлений, можно разделить представления или определить субпредставления (subviews) с их собственными контроллерами. Реализация MVC паттерна таким образом, позволяет легко разбивать код на модули.

Однако, при таком подходе появляются некоторые проблемы:

  • Объединение логики отображения и бизнес логики
  • Трудности при тестировании

Решение этих проблем кроется за созданием абстрактного интерфейса для представления. Таким образом, презентер будет работать только с этой абстракцией, а не самим представлением. Тесты станут простыми, а проблемы решенными.

Все это — и есть главная идея MVP.

Model View Presenter

Данная архитектура облегчает unit-тестирование, презентер (presenter) прост для написание тестов, а также может многократно использоваться, потому что представление может реализовать несколько интерфейсов.

С точки зрения того, как лучше и корректней создавать интерфейсы, необходимо рассматривать MVP и MVC только как основные идеи, а не паттерны разработки.

Use cases

Создание use cases — это процесс выноса бизнес логики в отдельные классы, делая их частью модели. Они независимы от контроллера и каждый содержит в себе одно бизнес-правило. Это повышает возможность многократного использования, и упрощает написание тестов.

В примере на GitHub, в login controller, вынесен use case валидации и use case логина. Логин производит соединение с сетью. Если есть общие бизнес правила в других контроллерах или презентерах, можно будет переиспользовать эти use case’ы.

Привязывание представления (View Bindings)

В реализации MVP есть четыре линейный функции, которые ничего не делают, кроме небольших изменений в пользовательском интерфейсе. Можно избежать этого лишнего кода, использовав view binding.

Все способы биндинга можно найти здесь.

Здесь простой подход: легко тестировать, и еще легче представить элементы представления как параметры через интерфейс, а не функции.

Стоит отметить, что с точки зрения презентера — ничего не изменилось.

Model View View-Model

Существует другой способ биндинга: вместо привязывания представления к интерфейсу, мы привязываем элементы представления к параметрам view-модели — такая архитектура называется MVVM. В нашем примере, поля email, password, и разметка определены с помощью связываний. Когда мы меняем параметры в нашей модели, в разметку тоже вносятся изменения.

ViewModel’и просты для написания тестов, потому что они не требуют написания mock-объектов — потому что вы меняете свой собственный элемент, а потом проверяете как он изменился.

Model View Intent

Еще один элемент, который можно ввести в архитектуре, обычно называется MVI.

Если взять какой-либо элемент разметки, например кнопку, то можно сказать, что кнопка ничего не делает, кроме того, что производит какие-либо данные, в частности посылает сведения о том что она нажата или нет.

В библиотеке RxJava, то, что создает события — называется observable, то есть кнопка будет являться observable в парадигме реактивного программирования.

А вот TextView только отображает какой-либо текст и никаких данных не создает. В RxJava такие элементы, которые только принимают данные, называются consumer.

Также существуют элементы, которые делают и то и то, т. е. и принимают и отправляют информацию, например TextEdit. Такой элемент одновременно является и создателем (producer) и приемником (receiver), а в RxJava он называется subject.

Читайте также:  Лучшие дилеры для андроид

При таком подходе — все есть поток, и каждый поток начинается с того момента, как какой-либо producer, начинает испускать информацию, а заканчивается на каком-либо receiver, который, в свою очередь, информацию принимает. Как результат, приложение можно рассматривать как потоки данных. Потоки данных — главная идея RxJava.

Заключение

Несмотря на то, что внедрение разделения ответсвенности требует усилий, это хороший способ повысить качество кода в целом, сделать его масштабируемым, легким в понимании и надежным.

Другие паттерны, такие как MVVM, удаление шаблонного кода, MVI могут еще сильнее улучшить масштабируемость, но сделают проект зависимым от RxJava.

Также, следует помнить, что можно выбрать всего лишь часть из этих элементов, и сконфигурировать для конечного приложения в зависимости от задач.

Источник

Theories behind MVC, MVP, MVVM and MVI patterns in Android

Jun 24, 2020 · 7 min read

As you start to build more complicated apps the way you structure the code became more important. Many beginner’s tutorials on Android development ignores the structure of code and focus on building UI or focus on specific android APIs. The result is many of those tutorials put a good portion of the App code into activity or fragment classes. And then the newer developer follows the same way to build apps. Putting the code in a single activity/fragment is problematic for many reasons. For example:

#1. The code ha s not followed by the separation of concern principle, which basically recommends that each class should focus on a small number of separate responsibilities. i.e. One main responsibility of Activity classes is responding to the lifecycle event from the OS. Adding non-lifecycle business logic to the activity break separation of concern.

#2. The code also becomes difficult to unit test your business logic.

#3. Code becomes difficult to maintains or change since all app code is provided activity/fragment.

In the iOS world, this approach is called “Massive View Controller”. View Controller is similar to android activities.

It stands for Model View Controller. MVC is one of the fundamental architectural patterns in software development. Developers use MVC in many different domains in the software world like backed, web, mobile development, and others.

We will be focusing on the context of mobile devs here:

Model: Model layers are the data and information layer in the software. The model layer contains classes for creating the object that forms the content of your apps such as songs in a songs app, workout tutorials in a workout app.

View: Mobile developers thinks the view in MVC is the View classes in the UI. You can think of view in a more abstract way as the interface of the user software.

Controller: Controller mediates operation between View and the Model. The view shows app data to the user. When the user interacts with the app the controller then updates the app data in some way. The controller propagates any changes that occur in the Model layer to the View.

In Android, MVC is a good choice of architecture pattern to implement on your small apps I guess. Because, the Controller layer has too much responsibility such as handling business logic, making a network call, interact with the database.

So the developers came up with various variations on MVC to tackle this issue over time. Those variations are: MVP, MVVM, MVI

It stands for Model-View-Presenter. It’s one of the popular patterns for structuring the Android code.

MVP helps you to separate your code into different classes that each have different responsibilities.

Benefits of MVP:

  • It follows the Separation of concern principle.
  • Code becomes more readable, testable, maintainable.

MVP handles the interaction between Views and the Presenter layers in a specific way. The different developer uses different variations of MVP but a common way to implement is to define a Contract interface between Views and Presenters. View calls the Presenter interface method when user events occur and the Presenter calls View interface method to tell the view what to display from the model.

MVP can also be used with the Repository pattern. Repository helps to manage data updates in the local database or the remote data store. We can also use LiveData from AAC in MVP. Live data often use in other AAC like Room and ViewModel. We can also use LiveData with a Presenter in MVP.

If you rotate the device the Presenter is recreated in new activity object. Configuration changes like this are not preserved using the Presenter. For that use can use ViewModel using MVVM architecture. ViewModel survives rotation.

It stands for Model-VIew-ViewModel and it’s one of the most popular architecture patterns for structuring your android app code.

Читайте также:  Coding mobile apps android

As I said earlier many of the beginner developers ignore the structure of the app code and focusing on specific things like app UI, working with android APIs. For that reason, developers have created variations on MVC one of those variations is MVVM.

Benefits of MVVM:

  • Separate your code into different layers and each has its own responsibilities.
  • Making your code Readable + Testable + Maintainable.
  • Easy to understand code as the code divided into different layers.

MVVM handles the interaction between the View and ViewModel layers. ViewModel gathers data from the Model layer and then provides the data to the View for display. The View sends user events to the ViewModel which then updates the Model as needed.

MVVM can easily be merged with additional patterns like the Repository pattern.

A Repository helps to manage data updates in the local database or remote data stores.

There are a few different ways to handle View updates in the View layer.

#1. A common one on Android is to use data binding in which you add code to your XML layout files that bind the view to properties in the ViewModel. If the data in the ViewModel changes the View automatically updated.

#2. Another approach is to use the LiveData class from AAC library from Google. The View layers observe the LiveData in the ViewModel. And new data send along in the LiveData object, which causes the view update with the new data.

ONE OF THE MAIN BENEFITS OF USING THE ARCHITECTURE COMPONENT IS THAT THEY ARE LIFECYCLE AWARE AND ALLOW DEVELOPER TO AVOID THE NEED TO HANDEL THE CONFIGURATION CHANGES SUCH AS DEVICE ROTATION.

MVI stands for Model-VIew-Intent. It’s a new Android app arc pattern and increasing its popularity among Developers. Many of the advancements in software development came from the Web Development world. MVI was created in the web world and closely associated with a JavaScript framework Cycle.js (A functional and reactive JavaScript framework for predictable code.) created by André Staltz. You can also watch his video on YouTube to get a sense of where and how MVI came.

We as Android developers know Intent as it binds the different components in the Android system like start activity, services, pass data to components like Broadcast receivers.

The word Intent in Model-View-Intent is totally unrelated to the use of the class named Intent in SDK. The intent in MVI can closely be thought of Intention i.e. What is the intention of the user when interacting with our App in some way.

MVI has a bit more involved than other architectures. MVI introduces some new ideas that are not present in the other Architectures like:

  1. Unidirectional data flow.
  2. Immutable state.
  3. User as a function.

WALKTHROUGH OF MVI:

  1. The app starts.
  2. The user begins interacting with the app ( Intent) like Entering text or Tap a button.
  3. The user intents(or action) are input to our software. The software does something interesting with the intents in some type of model/data and then produces the output.
  4. Now we need the display data back to the user. This is where the states come into the flow. The state is the current status of all of the info shown to the user.
  5. States like: Loading, Empty, or Data.
  6. As events occur in the app the state is continuously updated based on the result of the events that have occurred.
  7. New state value calculated for each event.
  8. The process of combining the state in MVI is called Reduction. (Previous state + Results) = New State.

Y ou can say MVI is the better version of MVVM.

User events become intent that are translated into actions. Actions are processed on Repository data to become results. Results are combined with a previous app state to produce a new state and the new state is rendered in the view. The user than interact with the new state to produce the next event and the cycle continues like this way.

MVP and MVVM are more like MVC pattern than MVI.

  • MVC has a Controller class.
  • MVP has a Presenter class.
  • MVVM has a ViewModel class.

The unique nature of MVI helps signify then flow of information and events in your app and can lead to an Architecture that is more comprehensible, maintainable, and testable. MVI proves a systematic approach to adding features to your app. RxJava works very naturally with MVI approach.

Due to the added benefits many Android developers are choosing MVI over others.

THANKS FOR READING AND HAPPY CODING!

Источник

Оцените статью