- 10 идей из Human Interface Design Guidelines от Apple
- 1. Протестируйте цветовую гамму вашего приложения в различных условиях освещения
- 2. Максимально откладывайте авторизацию
- 3. Соблюдайте режим отображения, который люди выбрали в настройках
- 4. Показывайте контент как можно скорее
- 5. Пользуйтесь системными цветами для текста, заливками, символами и разделителями
- 6. Используйте знакомые, понятные слова и фразы
- 7. Предусматривайте потребность в помощи
- 8. При необходимости помогайте людям избежать потери информации
- 9. Используйте стандартные жесты в большинстве случаев
- 10. Не включайте чувствительную, личную или конфиденциальную информацию в уведомление
- The human interface guidelines by apple
- Disabilities and Accommodations
- Vision
- Hearing
- Physical and Motor
- Literacy and Learning
- The human interface guidelines by apple
- Identify Your App’s Key Tasks
- A Closer Look at Intents
- Provide Information About Actions and Support Suggestions
- Design a Great Voice Experience
- Recognize that People Use Siri in Different Contexts
10 идей из Human Interface Design Guidelines от Apple
Заслуживающие внимания рекомендации из гайдлайнов по iOS
Последние несколько месяцев я разрабатывал приложение для IOS и постоянно обращался к Human Interface Design Guidelines от Apple. Я считаю это руководство обязательным для прочтения любым начинающим или нынешним дизайнером UI/UX.
Это руководство удивительно доступно и понятно. Оно не написано на излишне техническом жаргоне и сразу переходит к сути проектирования интерфейсов для IOS.
В этом посте приводится список наиболее примечательных выдержек из стандартов дизайна, приведенных в руководстве.
Я знаю, что большинство людей просто прокручивают эти статьи и на самом деле не читают их, так что изображения здесь только шутки ради – наслаждайтесь.
1. Протестируйте цветовую гамму вашего приложения в различных условиях освещения
«Освещение значительно варьируется как в помещении, так и на улице, в зависимости от обстановки в помещении, времени суток, погоды и многого другого. Цвета, которые вы видите на вашем компьютере, не всегда будут выглядеть точно так же, ведь ваше приложение используется в реальном мире. Всегда смотрите как ваше приложение выглядит в различных условиях освещения, в том числе на открытом воздухе в солнечный день, только так можно увидеть как могут меняться цвета. При необходимости отрегулируйте цветовую гамму, чтобы обеспечить наилучшее качество отображения в большинстве случаев использования».
— Руководство по использованию цветов от Apple
Прекрасный пример – это приложения для работы с циклами сна. Приложение имеет успокаивающий темный интерфейс, не давящий на глаза, и он идеально подходит для того, чтобы установить будильник перед сном.
В дополнение к цвету, я хотел бы добавить, что существуют различные контекстные факторы, которые влияют на поведение пользователя при взаимодействии с интерфейсом. Подумайте, где находится пользователь при использовании нашего приложения, сколько у него времени и каково его эмоциональное состояние.
Всегда можно увидеть хорошие и плохие примеры. Навигационные приложения требуют минимум чтения и управления, Kindle не имеют бликов при чтении на улице, приложения для заметок работают при отсутствии подключения к сети, и так далее.
Если ваше приложение предназначено для использования во время пробежек, то в дизайне должны быть учтены некоторые ограничения и соображения.
У Shopify есть отличная статья о проектировании с учетом контекста пользователя, которую я рекомендую всем, кто заинтересован в более глубоком погружении в эту тему.
2. Максимально откладывайте авторизацию
«Люди часто отказываются от приложений, когда их заставляют авторизоваться, прежде чем сделать что-то полезное. Дайте им шанс влюбиться в ваше приложение, прежде чем брать на себя обязательства. Если вы работаете над торговым приложением – пусть люди просматривают ваши товары сразу же после запуска, и авторизуются только тогда, когда они будут готовы сделать покупку. В приложении для потокового стриминга мультимедиа дайте людям возможность ознакомиться с вашим контентом и посмотреть, что вы можете предложить, прежде чем войти в игру».
— Рекомендации по аутентификации от Apple
Apple призывает нас пересмотреть опыт входа в наше приложение. Если возможно, удалите регистрацию и авторизацию вообще.
К сожалению, приложение, которое я сейчас разрабатываю, не позволяет мне полностью удалить вход. Но я максимально отдалил появление экрана регистрации, чтобы пользователь мог почувствовать, какой опыт он может ожидать после регистрации.
Также хорошей идеей будет представить различные варианты, чтобы сделать регистрацию максимально быстрой. Приложение, над которым я сейчас работаю, поддерживает автоматическое заполнение паролей, вход с помощью Facebook, Google, Apple ID, а также стандартных почты + пароля.
3. Соблюдайте режим отображения, который люди выбрали в настройках
«Если вы предлагаете специальный режим внешнего вида приложения, вы добавляете людям работы, потому что им придется настроить несколько параметров. Хуже того, они могут подумать, что ваше приложение сломано, потому что оно не реагирует на их системный выбор внешнего вида».
— Руководство по работе с темной темой от Apple
4. Показывайте контент как можно скорее
Не путайте с заставкой, первый экран — это экран, который выводит элементы на странице. Создайте экран запуска, практически идентичный первому экрану вашего приложения.
«Если вы включите элементы, которые будут выглядеть по-другому, когда приложение завершит запуск, люди могут столкнуться с неприятной вспышкой между экраном запуска и первым экраном приложения». Кроме того, убедитесь, что ваш первый экран совпадает с текущим режимом работы устройства; для получения дополнительной информации см. раздел «Темный режим».
— Руководство по оформления стартового экрана
«Не заставляйте людей ждать загрузки контента, прежде чем они увидят экран, которого они ждут. Немедленно показывайте экран и используйте текст, графику или анимацию, чтобы пользователи могли понять, где контент еще недоступен. Заменяйте эти элементы по мере загрузки контента. По мере возможности предварительно загружайте содержимое в фоновом режиме, например, во время воспроизведения анимации или при переходе пользователя на уровень или в меню».
— Руководство по загрузке от Apple
5. Пользуйтесь системными цветами для текста, заливками, символами и разделителями
«iOS предлагает ряд системных цветов, которые автоматически приспосабливаются к уровню освещенности и изменениям в настройках доступности, таких как „Увеличить контрастность“ и „Уменьшить прозрачность“. Системные цвета прекрасно смотрятся по отдельности и в комбинации, как на светлом, так и на темном фоне, а также в светлых и темных режимах».
«Не используйте системные значения цветов с зафиксированным кодом в вашем приложении. Представленные значения цветов предназначены для справки в процессе проектирования вашего приложения. Фактические значения цвета могут меняться от выпуска к выпуску, основываясь на различных переменных окружающей среды. Всегда используйте API для применения системных цветов; руководство для разработчиков см. в UIColor».
— Рекомендации по цвету Apple
«SF Symbols предоставляет набор из более чем 1500 единообразных, хорошо настраиваемых символов, которые вы можете использовать в вашем приложении. Символы SF, разработанные Apple, легко интегрируются с системным шрифтом San Francisco, поэтому символы автоматически обеспечивают визуальное выравнивание по вертикали с текстом для всех весов и размеров. Вы можете использовать SF-символы в приложениях под управлением iOS 13 и более поздних версий, WatchOS 6 и более поздних версий и tvOS 13 и более поздних версий».
— Символы Apple SF
Если вы хотите узнать, как можно использовать SF-символы, вот видео.
6. Используйте знакомые, понятные слова и фразы
«Технологии могут пугать. Избегайте аббревиатур и технического жаргона, непонятных для людей. Используйте знания о своей аудитории, чтобы определить, подходят ли вам определенные слова или фразы. В целом, приложения, которые привлекательны для всех, должны избегать высокотехнологичного языка. Такой язык может быть уместен в приложениях, которые ориентированы на более продвинутые или технически подкованные группы пользователей».
«Стремитесь к неформальному, дружескому тону. Неформальный и доступный стиль напоминает то, как вы разговариваете за обедом. Иногда используйте сокращения, и местоимения „вы“ и „ваше“, обращайтесь непосредственно к пользователю».
— Руководство по терминологии от Apple
Самое главное здесь — знать свою аудиторию. Если ваше приложение разрабатывается для среднего Джо, то избегайте жаргона. Если оно нацелено на узкоспециализированную группу архитекторов, то вы можете использовать другой подход.
7. Предусматривайте потребность в помощи
«Активно ищите ситуации, в которых люди могут застрять. В игре, например, можно показывать полезные советы при паузе или когда персонаж не продвигается вперед. Пусть люди переигрывают обучение, если они что-то пропустили в первый раз».
— Руководство по архитектуре приложений от Apple
Добавление быстрых советов, чата обслуживания клиентов, чат-ботов, FAQ, справочного центра и т.д. поможет пользователям, которые могут запутаться.
В приложении, которое я создаю, у меня есть несколько использования иконок помощи, которые объясняют пользователям те или иные действия. Это поддерживает мой интерфейс в чистоте, но также предоставляет возможность узнать больше при необходимости.
8. При необходимости помогайте людям избежать потери информации
«Независимо от того, используют ли люди жест отмены или кнопку, чтобы закрыть экран, если действие может привести к потере пользовательского контента, представьте план действий, который объяснит ситуацию и даст людям способы ее решения».
— Руководство по общим принципам от Apple
«Обеспечьте пользователям уверенность в том, что работа всегда сохраняется, если ее не отменить или не удалить. В общем, не заставляйте людей явно сохранять файлы. Вместо этого сохраняйте изменения автоматически через регулярные промежутки времени, при открытии и закрытии файлов, а также при переходе в другое приложение. В некоторых случаях, например, при редактировании существующего файла, опции сохранения и отмены могут все же иметь смысл для подтверждения, если правки уже сохранены».
— Руководство по работе с файлами от Apple
9. Используйте стандартные жесты в большинстве случаев
«Люди знакомы со стандартными жестами и не любят, когда их заставляют учиться разным способам делать одно и то же. В играх и других приложениях с эффектом погружения пользовательские жесты могут быть частью увлекательного процесса. В других приложениях лучше всего использовать стандартные жесты, чтобы не тратить лишние усилия на то, чтобы что-то или сохранить».
— Руководство по жестам от Apple
10. Не включайте чувствительную, личную или конфиденциальную информацию в уведомление
«Вы не можете предсказать, что люди будут делать, когда получат уведомление, поэтому необходимо избегать включения личной информации, которая может отображаться на экране устройства».
— Руководство по уведомлениям от Apple
Узнайте подробности, как получить востребованную профессию с нуля или Level Up по навыкам и зарплате, пройдя платные онлайн-курсы SkillFactory:
Источник
The human interface guidelines by apple
People use Apple’s accessibility features, such as reduced transparency, VoiceOver, and increased text size, to personalize how they interact with their devices in ways that work for them. An accessible app supports such personalizations by design and gives everyone a great user experience, regardless of their capabilities or how they use their devices.
Disabilities and Accommodations
Approximately one in seven people worldwide have a disability that affects the way they interact with the world and their devices. People can experience disabilities at any age, for any duration, and at varying levels of severity. Situational disabilities — such as a wrist injury from a fall or voice loss from overuse — can affect the way almost everyone interacts with their devices at various times.
Begin designing your app to be inclusive and accessible to everyone by reviewing the four main categories of disabilities and the accessibility features that address them.
Vision
Vision disabilities include blindness, color blindness, all forms of vision loss, and challenges and situations that make seeing the screen uncomfortable or difficult.
For users with vision disabilities, Apple provides VoiceOver on every platform and supports display accommodations such as color inversion, larger text, zoom, and magnifier.
Hearing
In addition to all types of hearing loss, hearing disabilities include situations in which people don’t want their devices to make noise, such as when they’re in a theater.
Apple provides alternatives to aural interaction with features such as closed captioning, visual and haptic notifications, and Type to Siri mode.
Physical and Motor
People with physical and motor challenges can have difficulty holding or manipulating their devices.
Apple provides several accommodations to help people use their devices without the need for fine motor control:
- Switch Control integrates adaptive devices with iPhone, iPad, Mac, and Apple TV
- Siri helps people control apps and devices using their voices
- Assistive Touch makes standard gestures easier to perform
Literacy and Learning
Literacy and learning challenges include difficulty speaking and reading, managing complexity, and staying focused.
To reduce cognitive load and support people with literacy and learning challenges, Apple provides features such as Speak Screen, Typing Feedback, and Safari Reader.
Источник
The human interface guidelines by apple
Siri makes it easy for people to accomplish everyday tasks quickly using voice, touch, or automation. When you use SiriKit to define the tasks and actions that your app supports, people can use Siri to perform them even when your app isn’t running. If you’re an accessory maker, you can also help people use Siri to control your accessories by integrating them with HomeKit or AirPlay 2. Here are some of the ways people can use Siri to interact with your app or accessory:
- Ask Siri to perform a system-defined task that your app supports, like send a message, play a song, or start a workout.
- Add a shortcut, which is a way to accelerate actions your app defines through onscreen interactions or by voice.
- Use the Shortcuts app to adjust what a shortcut does, including combining several actions to perform one multistep shortcut.
- Tap a suggestion to perform a shortcut with your app (Siri can suggest shortcuts that people might want to perform, based on their current context and the information you provide).
- Use Siri to control an accessory that integrates with your app.
Siri works with your products on iPhone, iPad, Mac, Apple Watch, HomePod, and AirPods, so people can use it almost everywhere.
When you make your app’s tasks available through Siri, you have several opportunities to customize the user experience. At a fundamental level, you customize the flow and functionality of the everyday tasks and actions you support to implement your business requirements. To reinforce this functionality throughout the user experience, you can write dialog that reflects the style and tone of your company’s communications and design custom UI that incorporates your app’s visual style into the Siri interface.
As you approach the job of integrating your app with Siri, assess the actions your app enables and learn how people use your app without voice interaction. Then consider the following steps:
- Identify key tasks in your app that people might want to perform on a regular basis.
- Drive engagement by telling the system about your app’s key tasks and by supporting suggestions.
- For actions that people can perform through voice interaction, design functional conversational flows that feel natural.
- Explore the various ways people might perform your app’s tasks — such as in a hands-free situation — and the devices they might be using, such as Apple Watch or iPad.
Identify Your App’s Key Tasks
Tasks are at the core of your app’s integration with Siri. SiriKit builds on the idea of a person’s intention to perform a task by using the term intent to represent a task an app supports. The communication between your app and Siri is based on the intents — that is, the tasks — your app helps people perform.
SiriKit defines system intents that represent common tasks — such as sending a message, calling a friend, and starting a workout — and groups related intents into domains. A domain is a category of tasks that Siri knows how to talk about, like messaging, calling, and workouts. For a complete list of domains and the actions in each domain that iOS and watchOS support, see System Intents.
When possible, take advantage of the intents that SiriKit defines. Using system-provided intents can make your job easier, while still giving you opportunities to customize the experience. However, if your app offers tasks that aren’t represented by system-defined intents — like ordering a meal or shopping for groceries — you can create a custom intent (for guidance, see Custom Intents).
A Closer Look at Intents
When people use Siri to ask questions and perform actions, Siri does the language processing and semantic analysis needed to turn their requests into intents for your app to handle. The exception is the personal phrase that people create to trigger a shortcut: When people speak the exact phrase, Siri recognizes it without doing additional processing or analysis.
As a designer, your main job is to present clear, actionable content that helps clarify and streamline the interactions people have with Siri to get things done in your app. Some of these interactions happen while your app and SiriKit communicate about handling the intent, so it’s helpful to be familiar with the related SiriKit terminology. At a high level, your app processes an intent in three phases: resolve, confirm, and handle.
First, your app and SiriKit must agree on what the request means in the resolve phase. You can think of this phase as the time to ask people for everything your app needs and, if necessary, ask for additional information or clarification. For example, if people ask to send a message to Amy, and they have multiple contacts named Amy, a messaging app can have Siri ask which Amy they mean. Details related to an intent, like a message recipient’s name, are known as parameters. In the resolve phase, you can indicate the parameters that are required to complete an action and those that are optional. For developer guidance, see Resolving the Parameters of an Intent.
The second phase — called the confirm phase — happens when you have all the information you need to handle the intent. This phase can give people a chance to make sure they want to complete the task. For example, tasks that have financial impact require confirmation. In addition to asking for the user’s consent, you can present an error during this phase if something will prevent your app from completing the action. For example, if people use an app to order an item for pickup when the pickup location is closed, the app can describe why it can’t complete the action right now. Presenting this error during the confirm phase avoids making people wait until they’re paying for the item to find out that their request has failed. For developer guidance, see Confirming the Details of an Intent.
Third, your app performs the task and tells SiriKit what it actually did in the handle phase. You can provide both visual and textual information that tells people what your app did to handle their request. For example, an app that lets people order coffee might present a receipt that describes the order. Siri can speak or display the information your app provides. For developer guidance, see Handling an Intent.
Provide Information About Actions and Support Suggestions
Most apps enable large numbers of actions, but people tend to perform only a handful of them on a regular basis. When you tell the system about people’s regular actions and describe new ones you think they’ll want to perform in the future, Siri can suggest shortcuts for both types of actions when people are likely to be interested in them.
For example, in an app that’s all about coffee, the most frequent action might be to order a cup of coffee, while less frequent actions might include buying coffee beans or locating a new coffee shop. In this example, the coffee app would share information about the order coffee action so that Siri can suggest a shortcut for this action when people usually want to do it, like weekday mornings. The app could also tell Siri about an action that people haven’t performed yet, but might be interested in — like ordering a new seasonal variation of their favorite coffee — so that Siri might suggest a shortcut for this action.
Siri can use signals like location, time of day, and type of motion (such as walking, running, or driving), to intelligently predict just the right time and place to suggest actions from your app. Depending on the information your app shares and people’s current context, Siri can offer shortcut suggestions on the lock screen, in search results, or on the Siri watch face. Siri can also use some types of information to suggest actions that system apps support, such as using Calendar to add an event shared by your app. Here are some example scenarios.
- Shortly before 7:30 a.m., Siri might suggest the order coffee action to people who use the coffee app every morning.
- After people use a box office–type app to buy tickets to a movie, Siri might remind them to turn on Do Not Disturb shortly before showtime.
- Siri might suggest an automation that starts a workout in the user’s favorite workout app and plays their favorite workout playlist as they enter their usual gym.
- When people enter the airport after a home-bound flight, Siri might suggest they request a ride home from their favorite ride-sharing app.
When you provide information about your actions to the system, people can also use the Shortcuts app to create shortcuts for the system and custom intents you support. For guidance, see Shortcuts and Suggestions.
Design a Great Voice Experience
A great voice interface helps people feel confident they’ll get the results they want, even when they’re not sure what they can say. Siri supports different voice experiences for system-provided intents and custom intents. With a system intent, Siri does the natural language processing for you, letting people interact with your app in various conversational ways. With a custom intent, your app helps people perform a task that Siri doesn’t know about yet, which results in a different type of support for the voice experience. Custom intents give you additional opportunities to customize conversational dialog, but also require people to create and speak a precise phrase to trigger the interaction.
As a designer, you have several ways to enhance both types of conversational experiences and help people specify what they want without engaging in lengthy exchanges.
For system-provided intents, you help Siri communicate with people about the action they want to accomplish by providing essential information and defining any app-specific terminology that might come up during the conversation. You don’t have to write additional dialog for Siri to speak because Siri already knows about the actions in the system-defined domains and understands many ways that people may talk about them. For example, if you need to confirm the recipient’s name during the resolve phase of a messaging intent, you simply indicate that the required parameter value is missing and Siri says to the sender «Who do you want to send it to?»
Even though you don’t write custom dialog for system-provided intents, you can enhance the voice experience in other ways. For example, if people ask Siri to «play Your Music App» as they enter their gym, you could respond by playing their workout playlist.
When you support a custom intent, people initiate the action by using their personal invocation phrase; if people don’t speak their phrase precisely, Siri doesn’t trigger the intent. Although you can suggest a memorable phrase for people to use, your principal job is to write clear, direct dialog, often in the form of follow-up questions, to help people accomplish the action in as few steps as possible.
For example, a coffee app might suggest Order coffee as a phrase people could use to reorder a favorite cup of coffee. In a scenario where people usually use Order coffee to order a cappuccino in various sizes, the coffee app could follow up with custom dialog that builds on this knowledge, like «What size of cappuccino?» For other types of actions, more open-ended questions can be better at helping people accomplish the task efficiently. For example, if people trigger a grocery shopping action by saying Add to cart, the grocery shopping app could follow up with «OK, what do you want?»
Recognize that People Use Siri in Different Contexts
People can use Siri to get things done while they’re in a car, working out, using apps on a device, or interacting with HomePod. You don’t always know the context in which people are using Siri to perform your app’s actions, so flexibility is key in order to help people have a great experience no matter what they’re doing.
To communicate with people regardless of their current context, you should supply information that Siri can provide both vocally and visually. Supporting both voice and screen-based content lets Siri decide which communication method works best for people in their current situation. For example, Siri speaks to people through their AirPods if they say «Hey Siri» while using them.
In voice-only situations, Siri verbally describes information that would have been presented onscreen in other situations. Consider a food-delivery app that requires people to confirm a transaction before completing the order. In a voice-only scenario, Siri may say «Your total is fifteen dollars, and your order will take thirty minutes to arrive at your door. Ready to order?» In contrast, when people can view the cost and delivery information onscreen, Siri might simply say «Ready to order?» When you support custom intents, you’re responsible for supplying the voice-only dialog that describes these types of onscreen information.’
Источник