- Интеграция карт в ваше Android-приложение
- Yandex
- Определение собственной позиции
- Maps SDK for Android
- Requirements
- Java compatibility
- Use with other Mapbox tools
- Static maps
- Mapbox Studio
- Conditions
- Attribution
- Use map android app
- Android MapView Tutorial
- Defining MapView in Layout
- Activity MapView
- Google Maps UI Controls
- Google Maps Gestures Setting
- Google Maps Camera Position
- Camera Position Update in Response to Events
- Google Maps Event Listeners
- OnCameraIdleListener
- OnCameraMoveListener
- OnCameraMoveStartedListener
- OnCircleClickListener
- OnInfoWindowClickListener
- OnInfoWindowCloseListener
- OnMarkerClickListener
- OnPoiClickListener
- OnPolygonClickListener
- Google Map Lite
- Lite mode xml attribute
- Enabling lite mode programmatically
- About
- Google MAPs API в android или как работать с картами быстрее
- Принцип работы Google MAPs API
- А как вообще работать с этой страшной штукой?
- Подключение библиотеки
- Встраиваем карту в приложение
- Пишем всякие интересности
Интеграция карт в ваше Android-приложение
Есть много разных идей, для реализации которых могут понадобиться карты на мобильных устройствах.
Возможности таких устройств позволяют довольно оперативно получать информацию о местоположении, графические данные и графические преобразования для отображения объёма ландшафта.
В данном статье я расскажу как интегрировать возможность просмотра карт для мобильных устройств на основе Android, на примере Yandex Карт и Google Maps.
Функционал библиотек этих компаний позволяет:
- Перемещать карту
- Изменять масштаб
- Изменять виды карт
- Получать события от карты
Начнём с отечественного производителя.
Yandex
Библиотеку Yandex MapKit можно скачать с GitHub’а, там же есть версия и для iOS.
Но прежде чем начать использовать, нам надо получить API-key, для этого идём на почту и пишем письмо в support@mobmaps.yandex.ru, указав в заголовке «Map Kit запрос API-ключа». В ответ вам пришлют письмо с указанием дополнительных ссылок на документацию, на правила использования и собственно с самим ключом в теле письма (а могут и не прислать, кстати).
Пока ждём письмо, берём библиотеку и прикрепляем её к проекту.
После долгого ожидания с кружкой кофе, знакомимся с содержимым письма и информации по ссылкам, берём ключик и пишем в вашем layout’е приложения следующий код:
где заместо «you are key» вставляем полученный ключ. Всё, карта есть.
Далее код показывает, как перемещать карту на заданную координату и использовать зум:
Для использования Google Maps надо совершить куда более изощрённые действия. Я расскажу, как получить debug-key для использования карт, но процесс получения release версии похоже несколько замороченней, но я release ещё не получал.
Для получения debug-key, надо найти ваше хранилище ключей, для отладки.
По-умолчанию, путь будет выглядеть примерно так:
Затем открываем командную строку, переходим в каталог, куда установлена Java:
где путь_до_хранилища_ключей — свой путь до debug.keystore (осторожно, возможны проблемы с пробелами в пути).
После чего в том же окне будет выведен md5-ключ после «Certificate fingerprint (MD5)».
Идём по ссылке и регистрируем код.
После чего Google сгенерирует с нужным кодом для layout и встроенным кодом, берём его и вставляем к себе в layout.
Далее нам, надо наш Activity представить в примерно следующем виде:
Замечу, что Activity наследован должен быть от MapActivity хранящийся в com.google.android.maps.MapActivity.
А в манифесте прописать между тегами вставить:
И не забыть, про разрешение доступа в интернет для приложения:
В остальном функционал GoogleMaps и YandexMapKit весьма схож:
Как можно видеть, процесс интеграции карт в приложения довольно простой, а спектр использования довольно широк.
Более подробно можно ознакомиться ниже.
Определение собственной позиции
Чтобы немного расширить пример, приложу кусок кода:
Но для использования этого кода, в манифесте следует указать следующее разрешение:
Источник
Maps SDK for Android
Current version: v 10.1.0 View changelog
The Mapbox Maps SDK for Android is a library for embedding highly customized maps within Android applications.
Use custom map styles. Start with one of our Mapbox-designed styles that are optimized for various use cases or design your own custom style in Mapbox Studio. Enhance the experience with 3D terrain. You can even alter your map’s style at runtime.
Add your own custom data to the map. Whether you’re adding markers to a map to include a store locator right in your app or creating compelling data visualizations, the Maps SDK gives you control over how you display data on your map. You can style map features at runtime based on data properties, user interaction, or device settings.
Your browser doesn’t support HTML5 video. Open link to the video.
Requirements
The Mapbox Maps SDK for Android is compatible with applications that:
- Are built using the Android SDK 21 or higher.
- Use Java 8 for sourceCompatibility and targetCompatibility , as shown in the installation guide.
Java compatibility
The Mapbox Maps SDK for Android is built with Kotlin, the official language recommended by Google for Android development. Kotlin is 100% interoperable with Java.
Applications with a Java codebase can interact properly with the public APIs exposed by Mapbox SDKs for Android. If you experience any issues using the Mapbox Maps SDK for Android with Java, contact us.
Use with other Mapbox tools
Use the Mapbox Maps SDK for Android with other Mapbox products. Mix and match other tools and plugins to create a location-savvy application to your exact specifications.
Static maps
The Mapbox Maps SDK for Android includes methods to generate a static snapshot of an existing map within your application. Use the MapSnapshotter class to create a static raster image of a map, without having to make a request to another API.
The Java SDK is also available for applications that need direct access to the Mapbox Static Images API.
Mapbox Studio
The Mapbox Maps SDK is compatible with Mapbox Studio. Design a map that seamlessly matches your brand and application design, then infuse it with your own custom data all within the Mapbox Studio web interface.
Conditions
Attribution
You must include the Mapbox wordmark on any map that uses the Mapbox Maps SDK for Android. You must display attribution on maps unless the map’s data comes entirely from non-Mapbox sources.
You may adjust the position of the Mapbox wordmark and attribution notice, but they must stay visible on the map. You may also change the background and text color of the attribution notice to match your design aesthetics, but all information must be legible.
You may not otherwise alter the Mapbox wordmark or text attribution notice.
Источник
Use map android app
Android MapView Tutorial
November 14, 2017
This tutorial is a continuation of Google maps in android apps tutorial and shows how to use MapView instead of SupportMapFragment to display Google maps in android applications. It also covers Google maps UI controls or settings, gestures, events and lite mode topics which were not covered in the previous tutorial Google maps android tutorial. You can find initial setup required to use Google maps android API in android projects at Google maps android tutorial.
If you want to learn android and its latest features with examples. Please visit android tutorials to learn android concepts, components and libraries with examples.
Defining MapView in Layout
To display maps in your android app, you need to first add MapView to activity layout.
Activity MapView
In the activity, get the MapView object and call getMapAsync on it passing OnMapReadyCallback handler. And also you need to make sure that you call onCreate, onSaveInstanceState, onResume, onStart, onStop, onPause, onDestroy and onLowMemory methods on MapView object in the corresponding activity lifecycle methods.
In the OnMapReadyCallback’s onMapReady method you can get GoogleMap object and apply required settings to customize the map.
Google Maps UI Controls
You can enable UI controls such as compass, zoom controls, indoor level picker, and map tool bar by setting related attributes in xml or programmatically. By default UI controls are not displayed.
Compass will be visible on rotating the map.
Map toolbar will be visible on touching a marker. Map tool bar contains actions which take you to directions screen, google map app etc.
Indoor level picker is applicable for building with floor plans, which allow you to see floor plan of selected level. First you need to enable indoor maps by calling setIndoorEnabled and setting it true on GoogleMap object.
Google Maps Gestures Setting
By default user can tilt, pinch to stretch, zoom, rotate and scroll map. If you don’t want to provide these options to user, you can disable any or all of the gestures. Below example shows how to disable gestures by calling setRotateGesturesEnabled, setScrollGesturesEnabled, setTiltGesturesEnabled and setZoomGesturesEnabled methods on UiSettings object.
Google Maps Camera Position
You can change the camera position programmatically or in xml. Some of the camera position attributes are target position, bearing, tilt and zoom. Bearing is the direction the camera is pointing, which is in degrees clock wise from north. Tilt is camera angle in degrees from the line when it is directly facing the earth.
Classes which are used to configure camera position are CameraPosition.Builder, CameraPosition, CameraUpdate and CameraUpdateFactory. Using CameraPosition.Builder, you can define camera position and then you can apply new camera position to GoogleMap using moveCamera method which takes CameraUpdate as parameter.
To get CameraUpdate object, you need to CameraUpdateFactory and its methods. If you use CameraPosition.Builder and create CameraPosition, you can get CameraUpdate object for that using newCameraPosition method of CameraUpdateFactory.
You can update camera position in response to events. Below example shows how to update camera position.
Camera Position Update in Response to Events
Camera position can be updated in response to events, below example shows zoom change in response to OnMapClick event using OnMapClickListener as shown below.
Google Maps Event Listeners
There are several event handlers which you can implement and add to GoogleMap to provide custom behavior in response to user interaction on Google maps.
OnCameraIdleListener
OnCameraIdleListener’s onCameraIdle method is called after camera moves. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnCameraIdleListener.
OnCameraMoveListener
OnCameraMoveListener’s onCameraMove method is called while camera moves. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnCameraMoveListener.
OnCameraMoveStartedListener
OnCameraMoveStartedListener’s onCameraMoveStarted method is called when camera motion starts. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnCameraMoveStartedListener. Based on the reason for camera motion, you can do something. Possible reasons for camera motion are GoogleMap.OnCameraMoveStartedListener.REASON_API_ANIMATION, GoogleMap.OnCameraMoveStartedListener.REASON_DEVELOPER_ANIMATION and GoogleMap.OnCameraMoveStartedListener.REASON_GESTURE
OnCircleClickListener
OnCircleClickListener’s onCircleClick method is called when a circle on the maps is clicked. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnCircleClickListener. In onCircleClick method, you can use Circle object, which is clicked, to change circle settings or other customizations on map.
OnInfoWindowClickListener
OnInfoWindowClickListener’s onInfoWindowClick method is called when marker’s info window is clicked. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnInfoWindowClickListener. Method onInfoWindowClick is passed the Marker object to which info window anchored. Using the Marker object, you can customize marker or info window in the handler method.
OnInfoWindowCloseListener
OnInfoWindowCloseListener’s onInfoWindowClose method is called when info window is closed. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnInfoWindowCloseListener.
OnMarkerClickListener
OnMarkerClickListener’s onMarkerClick method is called when a marker is clicked. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnMarkerClickListener. Return true to override the default behavior.
OnPoiClickListener
OnPoiClickListener’s onPoiClick method is called when any point of interest on the map is clicked. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnPoiClickListener method. PointOfInterest object which is passed to onPoiClick method can be used to get information about point of interest and do something like adding marker to POI and moving camera to POI as shown in the below example.
OnPolygonClickListener
OnPolygonClickListener’s onPolygonClick method is called when a polygon is clicked. You can add the listener to GoogleMap object by calling setOnPolygonClickListener, using polygon object passed to the handler method, you can customize the map.
Google Map Lite
You can display Google map in lite mode in android apps by setting lite mode attribute to true in xml or programmatically. You can set zoom, add marker, info window and shapes and select one of the supported map types to map, but lite mode doesn’t support camera tilt and bearing. User viewing the lite map can’t zoom or pan.
Lite mode xml attribute
To enable lite mode in xml layout, you need to set liteMode attribute to true.
Enabling lite mode programmatically
To enable lite mode in code, you need to instantiate MapView passing GoogleMapOptions object to constructor and then add the MapView object to layout. GoogleMapOptions contains lite mode attribute which you need to set to true.
About
Android app development tutorials and web app development tutorials with programming examples and code samples.
Источник
Google MAPs API в android или как работать с картами быстрее
Принцип работы Google MAPs API
Вся документация для работы с картами приведена на (логично) официальном сайте google maps api. Сегодня я рассматриваю только Directions API (документация). Для того что бы получить какую-либо информацию от большого числа, вам необходимо сделать запрос. Ответ прийдет в формате JSON.
Общий вид запроса:
Пример: https://maps.googleapis.com/maps/api/directions/json?origin=55.754724,%2037.621380&destination=55.728466,%2037.604155&key=»Your MAPs API key»
В качестве ответа нам (ожидаемо) пришел JSON с большим набором разных точек с координатами и названиями этих мест.
А как вообще работать с этой страшной штукой?
Если вы только начинаете работать с Android, то советую вам почитать про такую замечательную библиотеку Retrofit, которая превращает работу с запросами в код из 2 строк. Рассматривать сейчас я её не буду.
Но я сегодня хочу рассмотреть пример использования библиотеки Java Client for Google Maps Services. Библиотека как по мне замечательная, освобождает от необходимости писать (пусть даже очень короткие) запросы вручную и отлично подходит в случаях когда нужно писать очень быстро, как например на хакатоне. Я хочу показать живой пример использования данной библиотеки на примере работы с Directions API.
Подключение библиотеки
Для начала нам потребуется получить ключ для нашего приложения. Топаем на оф. сайт, находим сверху кнопку «получить ключ», создаем новый проект, нажимаем далее и готово!
UPD: теперь бесплатно получить нельзя. С лета 2018 года Google обновили план и необходимо ввести данные своей карты для получения 200$ для запросов каждый месяц бесплатно. Этого должно хватать, но конечно тенденция не радует.
Firebase
Для правильной работы приложения нам необходимо получить файл google-service.json. Идем на firebase выбираем наш проект и добавляем его. Далее нам нужно выбрать Android проект, ввести название пакета, регистрируем приложение. Скачиваем файл и перетаскиваем в папку app. К слову её не будет видно в дереве проекта, для этого надо в Android Studio поменять отображение с Android на Project или залезть в наш проект через файловый менеджер. Далее следуем инструкциям где какой код писать.
Включаем в консоли
Так же нам необходимо включить Directions API (или любую другую необходимую вам API) в консоли, для этого идем сюда, выбираем наше приложение и включаем Directions API.
Gradle
В Gradle файлы так же необходимо добавить еще пару строк. В итоге новые строки выглядят вот так:
Обязательно проверяйте, актуальная ли это сейчас версия!
Встраиваем карту в приложение
Google map в андроид реализовывается как фрагмент (или как MapView, но об этом в другой раз, нам сейчас особой разницы нет). Просто встраиваем его в наш layout. В нашем классе, который работает с картой, необходимо найти эту карту и заимплементить интерфейс.
Код для фрагмента выглядит вот так. Я буду работать с MainActivity, соответственно если вы используете другой класс вам необходимо поменять контекст.
Отлично, фрагмент встроили, Android Studio на нас не ругается, едем дальше. Переходим в MainActivity.class и имплементим интерфейс OnMapReadyCallback.
В onCreate пишем
Так же идем в Manifests и прописываем вот такие штуки внутри тэга application
Где вместо @string/google_maps_key должен подставиться ваш ключ для карт, который мы получили ранее. Соответственно вам нужно создать нужный ресурс в файле string.
Пишем всякие интересности
Отлично, карта у нас есть, давайте наконец напишем хоть что-нибудь интересное. Пусть нашей целью будет нарисовать маршрут по Москве через несколько точек:
- Гум (55.754724, 37.621380)
- Большой театр (55.760133, 37.618697)
- Патриаршие пруды (55.764753, 37.591313)
- Парк культуры (55.728466, 37.604155)
Кладу все наши места в List и делаю это как глобальную переменную.
Для начала создадим по маркеру на каждое место. Маркер это просто объект, которому передаются координаты, а затем они накладываются на карту. Код:
Далее мы пишем вот такой код все в том же методе onMapReady
При запуске приложения мы получили вот такую картину:
Хм, Москва, конечно, весьма запутанная, но не настолько же. Почему же такой странный маршрут нам вернул Google? Потому что он построил маршрут для автомобилей, который идет по умолчанию, но мы можем это изменить. Чтобы построить маршрут для пешеходов, меняем код на:
Теперь наш маршрут выглядит вот так
Существует еще множество настроек, о всех них можно прочитать в документации. Просто мы все параметры будем добавлять не в сырой запрос, а в код, поскольку методы библиотеки имеют те же названия что и просто в запросах.
Источник